Pages

Saturday 24 December 2011

SOLAT SUNAT TAUBAT

Solat Sunat Taubat merupakan satu cara untuk membersihkan diri dari sebarang perbuatan dosa,kesalahan,atau sebarang perlanggaran hukum-hukum agama.Setelah seseorang itu sedar dari kesalahanya dan ingin bertaubat dan kembali ke jalan ALLAH,boleh ia mengerjakan solat sunat taubat dua rakaat pada bila-bila masa yang dikehendakinya.Lebih afdhal kalau dikerjakan pada tengah malam ketika suasana yang sepi dan tenang.

Imam Asy-Syaukaany menyebut sebuah Hadis Nabi SAW,menyebut bahawa Nabi SAW bersabda:

             Tidak dari seorang yang berbuat dosa kemudian berdiri lalu mengerjakan solat dua rakaat lantas memohon ampun kepada ALLAH melainkan ALLAH mengampuni dosanya.
Solat ini dilakukan dua rakaat seperti solat sunat yang lain tapi taubat nasuha seseorang mestilah melalui syarat taubat dengan sepenuhnya iaitu:


 i.   Benar-benar menyesali diatas segala perbuatan yang dilakukan
ii.   Berhenti daripada melakukan maksiat dan dosa yang dimaksudkan.
iii.  Berazam bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi lagi kesalahan itu bahkan berusaha menjauhinya.
iv.  Jika kesalahan dengan seseorang,maka hendaklah segera meminta maaf dengan orang berkenaan.



Kaifiat mengerjakanya


Cara melaksanakan solat taubat ini sama dengan solat biasa, iaitu setelah berwuduk dengan sempurna, lalu berdiri di tempat yang suci, menghadap kiblat;


Lafaz niatnya
Bacaanya    
Rakaat Pertama:
      Disunatkan membaca Doa Iftitah. Selepas itu membaca surah Al-Fatiha bacalah surah Al-Kafirun atau mana-mana ayat mahupun surah dalam Al-Quran

Rakaat Kedua:
      Membaca surah Al-Fatiha dan selepas itu bacalah surah Al-Ikhlas atau mana-mana ayat mahupun surah dalam Al-Quran

Kemudian selepas salam bacalah wirid dan istighfar berikut:


Kemudian bacalah apa-apa doa yang bersesuaian dengan maksud dan kehendak.Doa Taubat berikut boleh juga dibaca secara beramai-ramai:


Ertinya:Aku pohon ampun kepada ALLAH yang Maha Agung (dibaca 3 kali) yang tiada tuhan lain yang layak disembah melainkan dia yang hidup dan berdiri dengan sendirinya dan aku bertaubat kepadanya daripada semua dosa yang aku lakuakn secara sengaja atau tidak sengaja,secara sembunyi atau secara terang-terang,sama ada dosa kecil atau dosa besar.Sesungguhnya Engkau Maha Mengampun segala dosa.Engkau juga yang membuka pintu hati (untuk bertaubat).Engkau penutup keaiban.Engkau pelenyap segala kedukaan.Dan aku bertaubat kepada engkau dari segala dosa yang aku ketahui dan yang tidak aku ketahui - hanya engkaulah sahaja yang mengetahui semua yang tersembunyi.Tidak ada daya kekuatan melainkan dengan (daya dan kekuatan) ALLAH yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.Ya ALLAH!Sesungguhnya aku menyesali atas semua perbuatan maksiat yang aku lakukan,dan berilah petunjuk agar dapat kepastian dalam hal ini,dan lagi aku melepaskan diri dari semua agama selain daripada agama Islam.Wahai ALLAH!Jika sekiranya aku pernah berlaku syirik(terhadap engkau) dan syak waham dalam hal keimananku dan pengEsaanku terhadap Engkau maka dengan hal yang demikian aku bertaubat dan ampunilah kesalahanku.Akhirnya aku mengucapkan dan mentasdiqkan (membenarkan) bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan ALLAH dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh ALLAH.

SUMBER: Panduan Solat Sunat oleh Mohd Amin Abu Daud

No comments:

Post a Comment